<<<<

Koka Ramishvili

BIO
IMAGES

 

 

Born in Tbilisi in Georgia in 1956, Koka Ramishvili studied at the State Academy of Arts in Georgia then designed costumes for the group Georgy Balanchivadze. Since 1985 he has been a free-lance artist, and during the civil war in Georgia in 1991-92 he also worked as a documentary photographer. In Germany he exhibited for the first time in 1990 at the invitation of the artist Wolfgang Flatz, with whom he lived for awhile in Munich. Ramishvili is a member of the art-group 'Sector of Visual Investigation' and published the art-magazine 'Signal' from1997 to 1999. He is now living in Geneva and takes part in many networks between the eastern and western parts of Europe.

Né le 30 août 1956 à Tbilissi, Georgie, ex-URSS.
Habite et travaille à Genève

Études :

>> 1975 - 1980
> Académie d’Art et d’Architecture, Tbilissi (cinéma, design industriel)

>> 1980 - 1981
> Etudes de médecine au Département d’Anatomie de l’Institut de Médecine de Tbilissi

 

Emplois :

>> 1990 - 1994
> Studio du Professeur Wolfgang Flatz, Munich

>> 1994 - 1995
> Enseignement à l’Ecole supérieure des Arts, Cours donnés à l'Ecole Supérieure des Arts Visuels, au groupe d’étudiants dirigé par Micello Angello Pistoletto, Histoire de l’art visuel actuel en Géorgie, Viena

>> 1997 - 1999
> Coordinateur au Centre d’Art contemporain à Tbilissi
> Éditeur de la revue « Signal » sur la culture visuelle contemporaine, Tbilissi

>> 1999 - 2002
> Art cordinateur à l' Association "Echanges culturels entre la Suisse et la Géorgie" .

>> 2000 - 2004
> Cours donnés à l'Ecole Supérieure des Arts Visuels, Genève au groupe d’étudiants du
professeur Enriqué Fontanilles (Histoire du montage linéaire, Montage numérique)
> Cours donnés à MAF ( media art farm ), Tbilisi Georgie
> Conférence « Image documentaire et image d’animation », donné à « Electronic rendez-vous », attitudes, esba/Genéve, FGF/ Zurich, ENSA/ Nancy, Genève
> Cours donnés à l'Ecole Supérieure des Arts Visuels, Perpignian, France et Academie; Tbilissi

Bourses, séjours et Prix :

>> 1995 - 1996
> Pour les vidéos. Ministère de la Culture et de l’Education,Vienne

>> 1996 - 1997
> Résidence à l‘Académie Schloss Solitude, Stuttgart
> Prix international sur l’installation vidéo „Signal“, International Electronic Art Media Forum in Bauchaus, Ostranenie 97, Allemagne

>> 1997 - 1998
> Pour un projet de revue sur la culture visuelle contemporaine, Fondation Soros en Georgie
> Fondation Marian Stiftung, Basel
> Watershed, Bristol

>> 2003 - 2004
> Bourses Départament des Affaires culturelles, Ville de Genève

Expositions personnelles :

>> 1991
> "New work...", Maison des Cultures du Monde, Berlin

>> 1994
> "Collection de Bons et Mauvais Mots“, Kulturmanagment Hausler GmbH, Munich

>> 1995
> "Don't Follow yourself it's dangerous for you", Raum Aktueller Kunst, Vienne
> "Loop the Loop", Akademie Schloss Sollitude, Stuttgart
> ''Histoires de Kaspar Hauser", Gallerie Edward Mitterand , Genève
> "Drawing Lesson" Guelman Gallery, Moskow
> "Drawing Lesson"MAMCO, ( Musée d' Art Moderne et Contemporain ). Geneve

>> 2005
> "Sculptures Interdites", Gallerie Edward Mitterand , Genève
> "Plates-formes pour événements", MAMCO, ( Musée d' Art Moderne et Contemporain ). Genéve

Expositions et projet de groupe:

>> 1990
> "Expression", Third Eye Centre, Glasgow
> "Zietbezünglich", avec FLATZ, Kunstverein, Dilingen, Allemagne
> "Heat and Conduct", Mappin Art Gallery, Sheffild. Arnolfini Gallery Bristol, Angleterre
> "Actionsforum", Praterinsel, Munich
> "Rooms", Musée National, Prague
> "World of Feeling", Centre d’Art contemporain, Moscou
> "New Names", Musée d’Art Moderne Tsaritsino, Moscou

>> 1993
> "Sector of Visual Investigation", Planification urbaine dans les conditions extrêmes, Tbilissi
> "Artist, Time, Space...", Musée d’Art Moderne Tsaritsino, Moscou

>> 1994
> 2è Biennale d’Art Contemporain, Cetinje, Monténégro
> "Europa 94", Munich

>> 1995
> "Media - Space", Musée National, Tbilissi
> "Kartesian reflection and experience of heart",Musée d’Art Moderne Tsaritsino, Moscou

>> 1996
> "FPKKS", Akademie Schloss Solittude,Stuttgart
> "Entre Photographie et Peinture" , Institut IFA, Berlin
> "Ostranenie 97", Electronic Art MediaForum, Bauhaus, Allemagne
> "Trans – Formation", UNESCO, Paris
> "Hybrid Factory", (Ars Electronika)Linz, Autriche

>> 1999 - 2000
> "Au verso de l’histoire", Centre d’Art Contemporain « La Ferme de Buisson », Marne-laVallée. Paris, France, Contemporary Art Museum in Chesaloniki, Grèce
> "Camouflage", Maison de l’Europe,Genève
> "Stockholm connection",Attitudes, Genève
> "After the wall", Moderna Museum Stockholm. Ludvig Museum, Budapest, Hamburger Bahnhof, Berlin
> "Here nor there" - Cube, Bristol, Angleterre
> "Electronik December" - Watershed, Bristol Angletere

>> 2001
> Tirana Biennalle, Tirana, Albanie

>> 2002
> Photoforum PascuaArt, CentrePascuaArt, EXPO – 02, Bienne, CH
> "ça raconte quoi ?", CREDAC (Centre de recherches, d’échanges et de diffusion pour l’art contemporain, Ivry-sur-Seine, Paris
> "Lanscape & Territory", N Gallery, Tbilissi, Georgie.
> "Quoi de 9/11 photographes de Genève et de la région lémanique", Centre de la Photographie, Genève

>> 2003
> Digital Russia – Center of Contemporary Art, Moskow, Russia

>> 2004
> Neo Geo – Russian National Gallery. Moscow
> Art Fair Bruxelles, Belgique
> Impact Impakt Festival for experimantal video and audio, Utrecht, NL.

>> 2005
> Biennalle in Moscow, Russia
> Film festival WRO , Wroclav, Poland.
> VIDEOEX, Experimentalfilm & Video Festival Zurich Switzerland, Cinematexas International Short Film Festival USA , Bishkek Biennial
> Dumbo arts Festival New York.USA
> Transat Video Caen Normandie /Frankreich  
> 11 Biennial of Moving images. Geneva, CH

>> 2006
> Art Moscow, Center of contemporary art.
> VIDEOEX, Experimentalfilm & Video Festival Zurich Switzerland
> Version, Digital Biennial, Geneva, Center of Moving image
> Post Soviet photographie, Tate Modern, London

Bibliographie sélective :


> Ket Djaparidze, Sculptures Interdites, Cataloque, FMAC, Genéve, 2005
> Lysianne Lichot-Hirt, Quoi de 9/11 Photographes, Catalogue, Geneve, 2002
> Laurence Chauvi, Les institutions photographiques suisses se présentent a Bienne, EXPO 2002,
> Le Temps 30. 05. 2002
> Emanuel Grandjean, La nouvelle photographie genevoise se met en quatre. Tribune de Genéve, 13. 12. 2002
> Joseph Julien Guglielmi, The uknown, Delphine Maurant, Where the city is not altogether at issue, ça racontre quoi ?, Catalogue, Ivri, Paris, 2002
> Jorg Bader, Territory and Landscape, Catalogue, Genève, 2002
> Anne Tronche, Au verso de l’histoire, Catalogue, Paris, 1999
> Anthea Nikolson & Keti Japaridze, ART magazine for University and College, U.K, 1998
> Nana Kipiani, Transformation, Catalogue, Paris, 1997
> Adrienne Braun, Die leuter haben klischees im kopf, Stuttgart Zeitung,1996
> Dr. Susan Reid, Head and Conduct, Catalogue, Arnolfini Gallery, Bristol, 1992
> Mary Sara, Breaking free from the old order, Yorkshire Post, Bristol, 1992
> Dr. Christa Hausler, Aus der topographie eines Geistesam schniipunkt der Welt, Catologue, Haus der Kulture der Welt, Berlin, 1991
> Wolfgang FLATZ, Hinweise auf das dahinterlegende, Catalogue, Haus der Kulture der Welt, Berlin,1991
> Anke Sterneborg, Leinwand &ndash locher als fenster, Der Tagesspiegel, Berlin, 1991
> Christoph Herman, Radikale fragen nach dem kontext von Kunst, Kulturen, Berlin, 1991
> Kim Levin, Western Eyes, Connosseus World, USA, 1990